Jag älskar din barnvagn!

Häromdagen gick en nära vän till mig med i gruppen ”Jag hatar din barnvagn” på Facebook. I det tillfället önskade jag lätt att han hade gjort det i slutet av nästa vecka istället, när min graviditet blir offentlig där. Jag har nämligen tänkt på det här med barnvagnsmaffian ett par gången nu den senaste tiden. Med sympati! Och vet ni varför? Jo:

 

·      Varje gång man ska gå på ett allmänt kommunikationsmedel så finns det antingen någon som står mitt bland allt folk på hållplatsen och röker alternativt röker i närheten och snart ska på bussen. Och vad är det för fel med det då? Du har aldrig varit gravid eller? Tänk förstärkta luktsinnen kombinerat med en vilja att helst inte utsätta sitt ofödda barn för en massa rök-/röklukt.

 

·      Varje gång man sitter på ett allmänt kommunikationsmedel i rusningstid och det inte finns några platser kvar, vilka sitter på platserna? Tonåringar och män som brer ut sig över ett antal säten. Inte syns väl en 18-veckors gravidmage under en vinterjacka (tack för årets väder verkligen) och inte syns det väl att någon med foglossning kanske skulle behöva din plats bättre?

 

·      När det är halt ute (ja, det har ju hänt ett par gånger den senaste tiden) så vill alla fram snabbt i gångkorridorer anpassade för en där det dessutom förekommer blixthalka. Återigen, det syns inte hur illa det skulle kunna gå om du ramlade som gravid eftersom du bara är halvvägs gången. Folk kan därmed knuffas på i god stil. Om jag hade varit en normal instabil gravid hade jag säkerligen ramlat (ett antal gånger) vid det här laget. Nu är jag bara en instabil gravid som är uppvuxen med sådant här väder till skillnad från övriga gångtrafikanter där jag bor.

 

·      Folk kan ibland äta tonfisk på kontoret (inte i köket alltså). När man är inne i värsta illamåendeperioden.

 

·      Konstant när du är gravid känner folk ett behov av att uttala sig om din kropp, känna på din mage, fråga om din vikt. Ingen frågar om hur du och din man tänkt dela upp föräldraledigheten. Den förutsätts du ta rakt av.

 

·      Folk står som road blocks flera meter framför bussen (och ska bara säga hejdå till alla kompisar som står vid den andra hållplatsen som ligger före den där bussen man ska till går) när det kommer en buss (som redan 30 andra väntar precis vid ingångarna på). Man försöker tränga sig förbi dem. De står orörliga och säger: Ja, alltså jag ska ju också med den bussen. Jaha, du har foglossning och behöver sitta ned med tanke på hur bråttom du har ser jag (säger jag inte).

 

·       Kids (18-åringar) har snöbollskrig på den enda vägen som leder fram till bussen. Det är halt. Du har foglossning. Och ingenstans att ta vägen mer än att gå bakom dem och akta dig för att halka ihjäl dig och få en snöboll på dig. När de fortsätter kasta ända fram till hållplatsen blir du less och säger till. Men det finns effektivare sätt…

 

Och det är där barnvagnsmaffian kommer in! Kör över idioterna, gå i bredd. Alla får ta straffet för majoriteten har gjort sig förtjänt av den. Inte? Nähä, då tycker jag att du aktivt ska gravidspana nästa gång du kastat dig fram till den sista platsen på bussen. För någon behöver säkert sitta mer än du.

 

Själv önskar jag stundtals att vi hade köpt en sådan här (som upplysningsvis ska väga 20kg):

Istället för en sådan här (som väger 10 kg):

 

Kanske ska önska mig en begagnad Emmaljunga istället för en Mulberry i födelsedagspresent…



Kommentarer
Postat av: 19åriga Fru Sofia - i väntan på bebis

sv: Alltså eftersom läkarna sagt att dom nu inte gör någonting, och att det inte är någon fara för Liten så litar jag på det. Då har jag hellre bebis här än går och har ont i flera veckor..

2010-02-28 @ 10:08:27
URL: http://frusofia.blogg.se/
Postat av: J

Ja, det förstår jag! :)

2010-02-28 @ 11:23:27
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: D

Mycket bra beskrivet. Ungar har inget vett överhuvudtaget, och rökare borde avvecklas. Vi borde kanske fundera på att skaffa två vagnar, och använda efter humör.Tänkt dig att döna in en 25kg Emmaljunga rätt in i Nordstan med avsikten att köra över alla skitungar som hämnd. Puss

2010-02-28 @ 11:33:20
Postat av: Angelica

Exakt precis så är det!



Vi funderade på en Kronan innan vi valde Brion och den väger dock inga 26kg, den väger drygt 14 med liggdelen ;-) Men med bebis, fullpackad skötväska och ett gäng matkassar kanske man kan komma upp i 26kg?

2010-02-28 @ 14:13:07
URL: http://bebisplaner.blogspot.com
Postat av: J

D: Ja, älskling, jag tycker vi satsar på det!



Angelica: Ja, eller hur?! Låter helt underbart-hoppas att ni får en riktigt matglad bebis också enbart för det syftet! ;)

2010-02-28 @ 18:25:15
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: Angelica

Men jag måste fråga - vart fick du 26kg ifrån när den bara väger drygt 14?! :-)

2010-02-28 @ 18:47:43
URL: http://bebisplaner.blogspot.com
Postat av: Emma

Haha! Bra skrivet, igen. Fast jag skriver dock inte under på att det är okej att gå i bredd när barnvagnsfria ska förbi på en trång trottoar. Men möter jag odrägliga barn/ungdomar så ska jag verkligen ta det i beaktning.



Men gällande kronan, var kommer den siffran ifrån? Vi har en sådan och den är väldigt lätt och smidig, även fullastad med bebis, väska och någon matkasse.

2010-02-28 @ 20:56:27
URL: http://dagarnamedem.blogg.se/
Postat av: J

Angelica: Aha, väger den så lite?! Då måste jag förväxlat den med en annan vagn. Det var en gemensam vän från BT som sa att den vägde just så mkt så det var därför jag tog upp den! Tyckte själv att det lät himla mkt. Ska kolla om det finns ngn annan Kronan-vagn som väger så mkt- annars får jag komma på ett bättre exempel ;).



Emma: Tack :). Hehe, nej, det gillar inte jag heller- nu. Kanske kommer jag dock ta det i beaktande framöver ;).



Och sorry, jag ska faktakolla bättre nästa gång. Om ni har ngn koll på ngn ordentlig pansarvagn som jag kan exemplifiera med så mottages tips tacksamt! Tycker att den såg väl smidig ut för att kunna väga så mkt! Har ju själv haft en sådan på span (men ej sett i butik).

2010-02-28 @ 21:02:19
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: Emma

Emmaljungorna väger en hel del har jag för mig och är betydligt osmidigare än kronan eftersom chassit är så pass högt.

Men jag äger ingen sådan, så jag kan ju ha fel.

2010-02-28 @ 21:13:44
URL: http://dagarnamedem.blogg.se/
Postat av: J

Emma- du har bra koll! Har uppdaterat med en sådan nu. Orkade inte göra en helhetsbedömning av marknaden men en vagn på 20 kg är tung nog för att tillfredsställa våra behov skulle jag tro ;).

2010-02-28 @ 21:15:48
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: Graviditetsbloggen

Hej. Jag och sambon har lite problem angående om barnvagnar, men du kanske kan hjälpa oss.? =) Imorgon efter vi har varit på ultraljudet, är det dags för våran del att kolla på barnvagnar till vårt lilla mirakel som är beräknad den 31 Juli, men vi har lite problem. Du kanske kan lösa det..? =) Fin blogg du har förresten, en rolig blogg med massor med bilder.Sånt gillar jag! Ska börja följa den här! =) om du tycker om barn och tycker det är roligt att följa om en graviditet så följ gärna min blogg också!

2010-03-02 @ 13:39:19
URL: http://pappatobbe.blogg.se/
Postat av: J

Hej Graviditetsbloggen, kul att du gillar bloggen, jag ska kika in hos dig med! Grattis till graviditeten!



Angående barnvagnar så varierar det ju lite på hur och var man bor vilka behov man har. För oss var det helt självklart att vi skulle ha en Bugaboo eftersom vi bor centralt i storstad i liten lägenhet där vagnen måste stå när den ej används.

2010-03-02 @ 16:32:56
URL: http://moderskapet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0