Gravidvikt som offentligt diskussionsämne

På bussen imorse: två tjejer som diskuterar en gravid klasskompis viktuppgång. Fatta, hon har redan gått upp 10 kg trots att hon bara är i femte månaden, oj, och man SKA ju bara gå upp 12 kg på hela tid och så mycket vill jag aldrig gå upp när jag blir gravid. Men hon är ju inte tjock, nej, all vikt ligger ju på magen men ändå!

När blev det ett offentligt diskussionsämne hur mycket man går upp i vikt som gravid? Och när blev det OK att bestämma vad som är normal viktuppgång?

Jag gick upp 4kg till v.12 och tack vare rekommendationer om att gå upp mellan 6-12 kg under hela graviditeten blir man som förstagångsgravid självklart något nojig. Och man ska bara äta typ en smörgås under första tiden för att täcka det ökade energibehovet. Och sedan efter v.12 kan man äta två. Det tycker jag är snålt. Jag är liksom hungrig dygnet runt- en timme efter att jag ätit vill jag dö om jag inte får mat igen. Jag kommer att gå upp 30 kg. Och jag bryr mig inte för det är faktiskt ingen annans problem och jag kommer inte skriva mer om min vikt heller.

Det är inget special special med den som lyckas gå upp bara 6 kg under hela graviditeten och det är inget abnormalt med dem som lägger på sig 30. I vanliga fall väger folk olika mycket (med väldigt stor variation)- varför är det inte OK när det kommer till graviditet?
Varför måste den kvinnliga kroppen vara så offentlig?

Kommentarer
Postat av: Emma

Mum, varför tänkte jag inte på det. Klart det är det hon filurar på.



Ang vikt, innan jag ställde mig på vågen kring v 26 eller nåt sånt sa barnmorskan, semestertider.. så det var inte min ordinarie, något i stil med att i den här veckan är det okej att ha gått upp ca 6-8 kg. Kul då att stiga upp och se att det blir +9.

Jag hade innan bestämt att det inte spelar någon roll hur mycket jag går upp, men bm:s ord fastnade ändå. Var glad när min ordinarie var tillbaka och sa att vikten ska man inte bry sig om så länge man mår bra och inte visar tecken på havandeskapsförgiftning.

2010-01-27 @ 16:21:44
URL: http://dagarnamedem.blogg.se/
Postat av: J

Precis, du måste ha lite tålamod med tolkningarna bara ;).



Aha, skön barnmorska verkligen. Det finns en anledning till varför de har en egen kategori på den här bloggen. Tror att min ordinarie BM också är rätt chill men man vet ju aldrig vad man kan stöta på längs vägen. Precis, så länge man inte åker på en massa jobbiga grejer så ska det ju inte vara några problem!

2010-01-27 @ 16:30:18
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: 19åriga Fru Sofia - i väntan på bebis

jag börjar få ångest över vikten under grav, har gått upp 10 kg hittills. USCH. Men samtidigt, vad ska man göra? =) jag äter kanske lite mer, men jag rör mig hur mkt som helst eftersom jag har Lady som måste ut och motionera. Klurigt det där..



Vi beställde vagnen typ 1 vecka innan UL eftersom dom slutade ta beställningar på 2009s modell efter det. Men man har rätt att lämna tillbaka om det skulle visa sig vara tvillingar, haha. Vi frågade nämligen :p



Varför avrådde din BM från familjeliv?

2010-01-27 @ 19:18:54
URL: http://frusofia.blogg.se/
Postat av: J

Men 10 kg är väl inte så himla mkt i v.30?! Precis, du har ju rört dig en massa så viktuppgången borde ju inte vara något problem.



Skoj! Vi ska inte beställa från en vanlig affär utan från en brittisk internetbutik så det blir nog lite knixigt med byte så det är därför vi väntar för säkerhets skull ;).



Haha, min BM sa att det bara är en massa hysteriska förlossningsdeprimerade personer som hänger där. Som att man inte klarar att sålla på internet själv bara för att man är gravid. Det finns ju både psykotiska och trevliga trådar såklart :).

2010-01-27 @ 20:18:46
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: Fru Evelina - HappilyEverAfter.se

Mm vilket BRA inlägg! Man går upp olika mkt oavsett hur man äter när man är gravid! En del samlar tex på sig massa vätska, som även jag gjorde. Gick upp 30 kg och visst är det inte speciellt roligt men det är ju inte så att man BEHÖVER höra att det är MYCKET! Tro mig, det vet man ju om!

Grattis till bebisen förresten!

2010-01-27 @ 20:49:51
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: J

Tack Evelina! Ja, jag kommer ihåg att du var lite nojig över det men jag tyckte verkligen inte att det syntes alls på dig- tror att det egentligen är mest man själv som märker det i och med att man svullnar upp så mkt på grund av vattnet.



Jättedumt om det verkligen fanns dem som kommenterade din vikt, folk borde skämmas!

2010-01-28 @ 19:30:43
URL: http://moderskapet.blogg.se/
Postat av: Jacqueline - 17 and pregnant

Hej! Jag vet inte hur jag kom in på din blogg men tänkte säga att jag tog din lista som du delade med dig här lite längre ner. Tyckte den var bra! så tack hehe. Tänkte på det här med vikt, jag är i 5e månaden och har gått upp 7 kilo, inget jag bryr mig om. jag tycker det är så obehagligt när folk ser nästan konstigt på en för man är hungrig konstant. Hatar såna kommentarer, speciellt när man är så ung så får man ofta höra "Ja men du ska väl inte bli sån en sådan gammal morsa som klär sig fult och börja äta för 4" Ash, spelar väl ingen roll om åldern, jag ska bli mamma och jag skulle vilja slippa såna kommentarer om att jag måste ta hand om min kropp för jag är ung? Jag ska väl inte banta under graviditeten, eller inte äta när jag är hungrig för att undvika gå upp hur mycket som helst. Jag vägde 55kilo innan och nu 62, det är ju inte tjock någonstans, har inte blivit tjock annars om inte höfterna, men jag älskar min mammamage och har längtat efter den länge, och jag skulle inte bry mig om jag gick upp 20 kilo till, jag väntar barn, jag känner folk som inte gör det och äter mer än mig. Usch det här med folks kommentarer om graviditeten är inte kul.

2010-02-13 @ 12:34:48
URL: http://jacquii.blogg.se/
Postat av: J

Hejhej, vad kul att du gillade listan- jag älskar att göra listor så det är ju bra att ngn mer kan ha användning av den!



Nä, det är hur fånigt som helst det där med vikten! Så klart att man ska äta när man är hungrig- i förra veckan var jag tvungen att äta flera ggr på dag annars höll jag på att dö och nu denna vecka är det lugnt att äta som vanligt. Kroppen har väl någorlunda koll på hur mkt den behöver. Strunta i dina tjabbiga kompisar och njut av magen- den har ingenting med att vara tjock att göra :).

2010-02-17 @ 16:56:40
URL: http://moderskapet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0